ARKIB CERITA

Ketahuilah Bahawa Semua Yang Berlaku Adalah Ketetapan oleh ALLAH SWT. Maka Carilah Redha Allah SWT.

Archive for January, 2013

Bani Melayu Bangsa Hina

Posted by kurator on January 17, 2013

ustatt

Bani Melayu Bangsa Hina,

   Mendabik dada mengaku pejuang agama,    Tapi bab Fardhu Ain  tak pernah cakna,

   Tak mahu mengaku kejahilan dan kebodohannya,     Bila ditegur, mencebik muka.

Yang ikhlas mencerdikkan masyarakat disekat  bersuara,

 Kekallah Bani Melayu dalam kebodohan mereka. 

muallaf

Bani Melayu Bangsa Hina,

Katanya merekalah pembela agama, Tersangatlah sensitif dengan  dakyah gereja,

Tapi yang rancak berdakwah di Malaysia ; Sanggup merentas rimba, sungai dan muara,

Kebanyakannya Muallaf; Mat Saleh, India dan Cina,  

Bertanya suara; “orang Melayu di mana?”      

 

bin zionism

    Bani Melayu Bangsa Hina,

   Isu Palestine di jaja  umpama  dialah wira,    Tapi punyai kilang Coca-Cola  terbesar di Asia Tenggara,   

  Mentekedarah McDonalds  sepanjang masa,     Di depan mengutuk, di belakang berbisnes macam biasa,    

Malulah dengan  orang bukan Islam di Eropah sana,  

Boikot  Israel  bukan sekali sekala.

Rachel-Corrie-poster1Bani Melayu Bangsa Hina,

Ketuanan miliknya, yang lain hamba, Siapa tak sehaluan,  diugut dan diancamnya,

Walhal tanah air sendiri pun tak reti nak jaga, Digadai pemimpin, dilelong tanah rezabnya,

Diberi duit saguhati 5 tahun sekali senyaplah mereka, Terjunlah  mereka dengan labu-labunya,

Mungkin mereka tak pernah tahu Rachel Corrie itu siapa?

Mempertahankan tanah Palestine hingga dibunuh dengan bulldozer,

Kau Ada?!!

   

Harry-Fear

    Bani Melayu Bangsa Hina,

    Merantau jauh memenuhkan ilmu di dada,     Berkoyan-koyan gelaran sarjananya, 

Kononnya dialah paling bijaksana, Tapi malang akhirnya menjaja agama,  

Menjual hukum hakam dengan suka rela,  Janji dapat ufti dan upahnya,    

 Tak segankah dengan si Harry Fear,  Berjuang menentang Israel dengan percuma.  

Kita pula bagaimana ?

char

Bani Melayu Bangsa Hina,

Hanya pentingkan, gelaran, pangkat dan harta,

Tak ramai yang sanggup buat kerja sukarela, Katanya nanti nak makan apa?

 Kita ketandusan pejuang keamanan dunia , Kita kekeringan pencetus  idealisma,

 Sangat  takut miskin dan papa kedana,

Makanlah gaji sampai ke tua. Kerjanya pun jalan-jalan cari makan sahaja,

Bekalan akhirat apa pun tak sedia.

hangtuah_jebat

Bani Melayu Bangsa Hina,

Gagal membezakan pengkhianat dan perwira, 

Pengampu raja zalim dipuja-puja, Pembela keadilan dipandang hina,

Hang Jebat, Hang Nadim, Tok Gajah, Mat Kilau, Dato’ Bahaman, Tok Janggut, Abdul Rahman Limbong ;

nasib mereka kesemuanya sama,

Kesatria gagah tak terlawan kehebatannya, Habislah ikhtiar para penjajah durjana,

 Sayangkan  dunia, dikhianati istana,

Lalu diisytiharlah kesemuanya derhaka,

Lalu berjayalah penjajah memusnahkan mereka,

 Tak percaya? Kajilah kisah mereka.

Apa? Malas? Oh! Melayu memang hina.

Advertisements

Posted in Cerita Kritis, Cerita Sastera | Leave a Comment »

Melayu Johor paling miskin di Malaysia?

Posted by kurator on January 16, 2013

KUALA LUMPUR, 15 Jan — Orang Melayu di Johor adalah orang Melayu paling miskin di Malaysia, kerana kos hidup meningkat kerana orang asing yang semakin ramai datang ke Iskandar Malaysia, kata presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Alattas.

Syed Ali Al Attas, Presiden DPMM

Syed Ali Al Attas, Presiden DPMM

Menurut Syed Ali, 80 peratus dari tanah di Iskandar Malaysia dimiliki orang asing menyebabkan Melayu di Johor kian terpinggir.

“Pada tahun 1800, Melayu Johor adalah paling kaya di negara ini, tetapi kini yang paling miskin, kerana kedatangan orang asing yang membeli tanah di sini, kita tidak lagi mampu untuk menampung kos hidup, terutamanya di Johor Bahru.

“Pembangunan Iskandar ini memundurkan dan meminggirkan orang Melayu dari segi ekonomi, dalam kes tanah dipunyai oleh bukan Melayu, terutamanya bangsa asing,” kata Syed Ali dalam sidang media di ibu pejabat DPMM hari ini.

DPMM juga menggesa kerajaan Malaysia untuk mengkaji semula projek Iskandar Malaysia, dengan memperuntukkan 30 peratus projek di Nusajaya kepada orang Melayu.

“Dalam resolusi Kongres Ekonomi Melayu Zon Selatan yang berlangsung pada 6 Januari lalu, kedudukan orang Melayu di Johor jauh ketinggalan dari segi perbezaan ekonomi.

“Orang Melayu di Kelantan lebih kaya di Johor kerana setiap ringgitnya lebih bernilai, umpamanya mereka boleh beli rumah banglo RM200,000 sedangkan di Johor RM1.5 juta,” katanya lagi.

Ribuan rakyat Johor bersesak-sesak memohon bantuan BR1M menunjukkan ramai orang Melayu berada dalam paras kemiskinan

Ribuan rakyat Johor Bharu bersesak-sesak memohon bantuan BR1M menunjukkan ramai orang Johor berada dalam paras kemiskinan

Iskandar Malaysia, berkeluasan 221,634 hektar, meliputi keseluruhan daerah Johor Baharu, Mukim Jeram Batu, Mukim Sungai Karang, Mukim Serdat dan Pulau Kukup di dalam Mukim Ayer Masin, yang kesemuanya terletak dalam daerah Pontian.

Sejak pelancarannya pada November 2006, koridor ekonomi itu telah menerima banyak kepentingan asing, bukan sahaja dari Singapura yang berjiran, malah dari Timur Tengah dan United Kingdom.

Kerajaan telah menyenaraikan enam sektor yang disasarkan yang berasaskan perkhidmatan di dalam industri kreatif, pendidikan, khidmat nasihat kewangan dan perundingan, penjagaan kesihatan, logistik dan pelancongan bagi Iskandar Malaysia.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau gembira bahawa pelaburan di Iskandar Malaysia telah melepasi sasaran RM100 bilion dalam tempoh enam tahun dan sebahagian besar daripada jumlah itu diperolehi baru-baru ini.

527095_441352892612469_1610006261_n

–  themalaysianinsider

Posted in Cerita Gempar | Leave a Comment »

Quote by Steve Jobs: Selalu Ingat Mati

Posted by kurator on January 13, 2013

steve-jobs-quote

Mutiara Hikmah:

Read the rest of this entry »

Posted in Cerita Cinta, Cerita Dakwah, Cerita Inspirasi | Leave a Comment »

Cerita Aku dan Bas SANI Express: Communication Breakdown

Posted by kurator on January 2, 2013

Sempena musim buah di kampung baru-baru ini, aku pun bercadang mahu pulang ke Terengganu. Waktu membeli tiket di kaunter stesen Putra, aku berkira-kira untuk bertolak  pada waktu tengahari esoknya. Yang paling ngam timingnya hanyalah Sani Express. Bas 2 tingkat, seat aku di tingkat atas. Bolehlah…

Hari Sabtu, jam 1.20 petang, bas meninggalkan Stesen Bas Putra. Sementelahan letih kerana berejam-jam berada di Pesta Liar BigBadWolf, aku pun melelapkan mata sebaik bas bergerak.

Jam 4 lebih, bas berhenti di sebuah kawasan rehat bersebelahan Plaza Tol. Aku pun dengan mata terpisat-pisat bangun dari tidur. Kulihat ramai penumpang keluar dan menuju ke tandas. Aku pun pergi ke tandas. Ada 3 pintu sahaja di dalam. Pandai. Semuanya penuh. Ramai lagi yang sedang beratur. Aku pun keluar dari Gents. Di sebelah Gents ada tandas OKU. Hurmm… bukan maksud untuk menyalahgunakan kemudahan, tapi disebabkan sakit perut yang tidak tertahan, terpaksa aku meminjam tandas OKU sekejap.

Selesai ke tandas, aku lihat ada penumpang yang ke surau. Aku pun terus ke surau bersebelahan dan terus bersolat jamak.

Sewaktu sujud yang terakhir, terdengar bunyi hon yang kuat di luar surau. Bas aku kah itu?  Hilang  khusyuk aku. Terkocoh-kocoh aku memberikan salam.

bas-sani-express-1Yup! Di luar surau, bas bertalu-talu membunyikan hon. Pin!Pin!Pin! Berlari-lari aku menuju ke bas. Agaknya akulah orang yang terakhir.

Sampai di pintu, aku terperasan semua mata memandang ke arahku. Renungan yang diberikan seolah-olah seorang penjenayah yang sedang melakukan kesalahan besar sedang dihukum.

Sebaik aku menaiki anak tangga ke tingkat dua, terdengar suara “Ingat dia seorang sahaja ke nak sembahyang! Orang lain pun nak sembahyang juga!” ngomel pakcik driver berkopiah  Kuat juga lah suaranya. Terdengar oleh semua di dalam bas. Nasib baik aku dah di tingkat atas. Kalau tidak, mahu juga aku menjawab.

Kalau diikutkan, aku rasa bukan salah aku. Mana aku tahu bas nak berhenti sekejap. Lagipun alang-alang berjumpa tempat solat, baik dahulukan solat. Lagipun jarak masa aku keluar tadi pun sekejap sahaja. Itupun nasib baik aku guna tandas OKU.

Dari bawah, kedengaran pakcik pemandu mengomel-ngomel seorang diri. Mengutuk-ngutuk aku agaknya. Bas pun dipandu semakin laju, lepas geram agaknya.

Jam 5 petang, sampai di perhentian kedua. Sebuah RnR di Kemaman. Kali ini sama juga. Bas berhenti, pemandu turun,semua orang pun turun. Berapa lama berhenti? tak diberitahu. Sampai jam berapa? tak ada yang tahu. Melihatkan ramai yang turun, aku pun turun. Mahu mengisi perut dengan burger ayam special. Kerana fobia situasi tadi berulang, burger aku bungkus. Sejujurnya aku benci dihon-hon sebegitu. Dahlah solat tak khusyuk. Naik bas, dikutuk-kutuk, dan dipandang semacam oleh semua penumpang. Memang boleh mendatangkan marah!

Kali kedua ini bas berhenti hampir sejam. Adus! Kalau aku tahu berhenti lama, baik aku makan nasi campur ataupun makanan goreng-gorengan. Apakan daya, yang tahu waktu berhenti dan bertolak hanya pemandu bas.

Jam 7.30 malam, sekali lagi bas berhenti. Kali ini di tepi sebuah masjid di Dungun. Situasinya juga sama. Aku lihat penumpang-penumpang lain terkebil-kebil tak ketahuan asbab berhenti. Pemandu bas sudah menonong keluar ke dalam masjid. Kali ini juga aku tak turun. Aku niat jamak taakhir sahaja. Solat akan aku tunaikan di rumah. Aku rasa penumpang lain pun sama. Mungkin takut kalau turun dan solat, takut menyebabkan kelewatan pula. Kalau solat pun dalam keadaan bimbang, tak khusyuk juga. Yang paling haru, nanti dimarah pula oleh pemandu bas.

Punca masalah di sini, mudah sahaja. COMMUNICATION BREAKDOWN. Tidak ada hubungan dua hala antara pemandu dan penumpang. Tiada siapa yang memberitahu awal-awal perkara-perkara penting. Contohnya membuat pengumuman:

“Para Penumpang! Sekarang kita akan berhenti di RnR . Kita berhenti untuk makan dan solat. Kita akan bertolak pada jam 5 petang tepat! Sila pastikan semua ada sebelum jam 5 petang”

Kan senang! Seminit sahaja yang diperlukan untuk buat pengumuman. bagi pemandu bas, tak perlu rasa poyo atau malu sebab ia memudahkan kerja, tak perlu buang masa menunggu orang lambat, tak mendatangkan stress yang paling penting, tiada siapa ketinggalan bas, tak perlu mencari-cari sesiapa yang tertinggal (seorang sahabat aku  pernah ditinggalkan bas di sebuah RnR, sebabnya kerana comunnication breakdown  beginilah).

Untuk bas Sani yang dua tingkat, pastikan penumpang di kedua tingkat diberitahu. Atau paling tidak, gunakan speaker kalau bas itu berspeaker. Sekali lagi diingatkan, tak perlu rasa malu atau poyo. Hakikatnya seminit yang digunakan untuk komunikasi dua hala boleh menjimatkan masa dan tenaga.

Posted in Cerita Kritis | Leave a Comment »